Role of specific elements of marketing complex in formation and implementation of modern concepts of city development
DOI:
https://doi.org/10.21847/1728-9343.2013.6(126).20463Keywords:
city marketing, marketing-mix, the marketing concept of the city, the economy experiences, philosophy and mission of the city, perception, personal presentation, the image of the city, income, political influence, policy, processAbstract
The paper determines the essence of marketing complex and authors' approach to its structure as two-contour model. It regards specific elements of city marketing complex (personnel, city philosophy and mission, perception, personal presentation, city image, profit, political influence, process) from the point of view of their importance in implementation of modern concepts of city development. It gives the grounding that the element "personnel" is rational in composition with other elements of marketing complex as it is included as personnel component into traditional elements of municipal marketing complex. The work equally distinguishes the trends of city marketing's use of instruments of impressions economics oriented towards the consumes' perception. The conclusion has been made concerning necessity of optimal combination of elements of marketing complex for most effective influence on city target groups.
References
Буднікевич І. Муніципальний маркетинг: теорія, методологія, практика / І. Буднікевич. - Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2012. - 645 с.
Бюджетів у 12 млрд грн недостатньо для українських міст [Електроний ресурс]. - Режим доступу : http://www.jkg-portal.com.ua/ua/coments/70-com/12055-byudzhetv-u-12-mlrd-grn-nedostatno-dlya-ukranskix-mst.
Карий О. І. Складові комплексу маркетингу в маркетингу міста: аналіз підходів до визначення [Електронний ресурс] / О. І. Карий. - Режим доступу : http://vlp.com.ua/node/3904.
Кивбальник В. И. Социально-психологические механизмы формирования представлений о местной власти : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.05 / Кибальник Владимир Иванович. - М., 1999. - 150 c.
Котлер Ф. 300 ключевых вопросов маркетинга. Отвечает Филипп Котлер / Ф. Котлер. - СПб. : Олимп-Бизнес, 2006. - 224 с.
Маркетинг мест. Привлечение инвестиций, предприятий, жителей и туристов в города, коммуны, регионы и страны Европы / [Ф. Котлер, К. Асплунд, И. Рейн, Д. Хайдер]. - СПб. : Стокгольмская школа экономики в Санкт-Петербурге, 2005. - 382 с.
Котлер Ф. Маркетинг для государственных и общественных организаций / Ф. Котлер, Н. Ли. - СПб. : Питер, 2008. - 377 с.
Луговий В. Актуальні проблеми підготовки і використання керівних кадрів державної служби (аналіз зарубіжного досвіду) / В. Луговий, В. Яцуба // Вісник УАДУ. - 1999. - № 1. - С. 46-55.
Метелева Е. Совершенствование методического инструментария стратегического планирования городского развития в условиях глобализации / Е. Метелева // Известия Иркутской государственной экономической академии. - 2008. - № 2. - С.79-82.
Муніципальний менеджмент / [за заг. і наук. ред. Ю. П. Шарова]. - Дніпропетровськ : ДРІДУ НАДУ, 2009. - 404 с.
Окландер М. А. Концепція маркетингової діяльності органів державного управління / М. А. Окландер // Труды Одесского политехнического университета. - Одесса, 2002. - С. 223-226.
Пайн II Б. Джозеф Экономика впечатлений / Б. Джозеф Пайн II, Х.Джеймс. - СПб. : Вільямс, 2005. - 304 с.
Палий В. Ф. Еще раз про маркетинг-микс, или не оставить ли наконец в покое концепцию 4р? / В. Ф. Палий // Маркетинг в России и за рубежом. - 2004. - № 3. - С. 19-23.
Пан Л. В. Комплекс маркетингу та його роль в умовах комунікаційної ери маркетингу / Л. В. Пан, О. К. Абрамович // Экономика Крыма. - 2008. - № 25. - С. 33-36.
Пекар В. Введение в экономику впечатлений / В. Пекар // Бюллетень украинского управленческого клуба "Топ Клуба". - 2009. - № 1 (8). - С. 17-25.
Сачук Т. В. Территориальный маркетинг / Т. В.Сачук. - СПб. : Питер, 2009. - 368 с.
Стратегія розвитку м. Дніпропетровська до 2025 р. (матеріали для громадського обговорення) [Електронний ресурс]. - Режим доступу : www.duep.edu/section/science/misto/uk.html.
Шафранская И. Стратегии брендинга в территориальном маркетинге / И. Шафранская // Город меняющийся: траектории развития и культурные пространства. - Пермь, 2011. - С. 6-23.
Шеремета П. Тотальний маркетинг в економіці вражень [Електронний ресурс] / П. Шеремета. - Режим доступу : http://innovations.com.ua/uk/articles/4/18/744.
Hickman C. R. Creating Excellence / C. R. Hickman, M. A. Silva. - Published by Penguin Books, 1984.
Berry L. L. Services Marketing is Different / L. L. Berry // Business. - 1980. - Vol. 30. May-June. - Pр. 24-29.
Bitner J. Marketing of services / J. Bitner, B. Booms // Journal of Marketing. - 1992. - Vol. 56. April. - N 2. - Pр. 57-71.
John M. T. Balmer. Corporate marketing: Integrating corporate identity, corporate branding, corporate communications, corporate image and corporate reputation / John M. T. Balmer, Stephen A. Greyser // Emerald 40, (2006) [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://fcis.vdu.lt/~n.klebanskaja@evf.vdu.lt/FOV1-000B8436/FOV1-000B911C/Corporate_marketing_.pdf.
Lovelock C. H. Services Marketing - People, Technology, Strategy / C. H. Lovelock, J. Wirtz, J. Chatterjee. - Pearson Education / Prentice Hall, 2011.
Офіційний портал Львівської міської ради [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.city-adm.lviv.ua/.
REFERENCES
Budnikevych I. (2012), Municipal marketing: theory, methodology, practice, IRD NAN Ukrainy, Chernivtsi, 645 p. (ukr).
Budget of 12 billion is not enough for Ukrainian cities, available at: http://www.jkg-portal.com.ua/ua/coments/70-com/12055-byudzhetv-u-12-mlrd-grn-nedostatno-dlya-ukranskix-mst. (ukr).
Karyi O. I., Components of marketing complex in the marketing of the city: analysis of approaches to defining, available at: http://vlp.com.ua/node/3904 (ukr).
Kivbalnik V. I. (1999), Socio-psychological mechanisms of representation of local authorities, Thesis for the degree of candidate of psychological sciences in specialty 19.00.05, Moscow, 150 p. (rus).
Kotler F. (2006), 300 key marketing issues, Olimp-Biznes, St. Petersburg, 224 p. (rus).
Kotler F., Asplund K., Reyn I., Khayder D. (2005), Marketing of places. Attracting investments, businesses, residents and tourists in the city, the municipality, the regions and countries of Europe, Stokgolmskaya shkola ekonomiki v Sankt-Peterburge, St. Petersburg, 382 p. (rus).
Kotler F., Li N. (2008), Marketing for state and public organizations, Piter, St. Petersburg, 377 p. (rus).
Luhovyі V., Yatsuba V. (1999), Actual problems of preparation and use of executive public service (analysis of foreign experience), Visnyk UADU, 1, pp. 46-55. (ukr).
Meteleva E. (2008), Improvement of methodological tools for strategic planning of urban development in the context of globalization, Izvestiya Irkutskoy gosudarstvennoy ekonomicheskoy akademii, 2, pp. 79-82 (rus).
Sharov Yu. P. (Ed.) (2009), Municipal Management, DRIDU NADU, Donetsk, 404 p. (ukr).
Oklander M. A. (2002), Trudy Odesskogo politekhnicheskogo universiteta, pp. 223-226. (ukr).
Payn P., Dzheyms Kh. (2005), Economy of impressions, Vіlyams, Kharkiv, 304 p. (rus).
Paliy V. F. (2004), Once again about the marketing mix, or whether to leave finally alone concept 4p?, Marketing v Rossii i za rubezhom, 3, pp. 19-23 (rus).
Pan L. V., Abramovych О. K. (2008), Ekonomika Kryma, 25, pp. 33-36. (ukr).
Pekar V. (2009), Introduction to Economics of impressions, Byulleten ukrainskogo upravlencheskogo kluba «Top Kluba», 1 (8), pp. 17-25. (rus).
Sachuk T.V. (2009), Territorial marketing, Piter, St. Petersburg, 368 p. (rus).
The development strategy of Dnepropetrovsk to 2025, available at: www.duep.edu/section/science/misto/uk.html (ukr).
Shafranskaya I. (2011), Branding strategies in territorial marketing, Gorod menyayushchiysya: traektorii razvitiya i kulturnye prostranstva, Perm, pp. 6-23. (rus).
Sheremeta P. The total marketing in the impressions economy, available at: http://innovations.com.ua/uk/articles/4/18/744 (ukr).
Hickman C. R., Silva M. A. (1984), Creating Excellence (engl).
Berry L. L. (1980), Business, Vol. 30, May-June, pp. 24-29 (engl).
Bitner J., Booms B. (1992), Journal of Marketing, Vol. 56. April, N 2, pp. 57-71 (engl).
John M. T. Balmer, Stephen A. Greyser (2006), «Corporate marketing: Integrating corporate identity, corporate branding, corporate communications, corporate image and corporate reputation», Emerald 40, available at: http://fcis.vdu.lt/~n.klebanskaja@evf.vdu. lt/FOV1-000B8436/FOV1-000B911C/Corporate_marketing_.pdf. (engl).
Lovelock C. H., Wirtz J. and Chatterjee J. (2011), Services Marketing – People, Technology, Strategy, 7th edition, Pearson Education/Prentice Hall. (engl).
Official portal of the Lviv City Council, available at: http://www.city-adm.lviv.ua/ (ukr).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Iryna Budnikevych, Iryna Antokhova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Authors bear responsibility for the accuracy of facts, quotations, numbers and names used.
2. Manuscripts are not sent back.
3. The publisher does not always agree with the authors' opinion.
4. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution Non-Commercial License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
5. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.