Religious education in the Baha'i Faith
DOI:
https://doi.org/10.21847/1728-9343.2014.4(130).27139Keywords:
Bahai Faith, education, learning, upbringing, religious education, a religious learning, religious upbringing, pedagogy Baha'i, religious pedagogy Baha'iAbstract
The author tries to find a place of religious education in religious traditions of the Baha'i Faith.
The main objectives of the research are:
1. to clarify the meaning of terms "education", "learning", "upbringing" and limits of their application in the field of education of the Baha'i faith;
2. to clarify the meaning of terms "religious education", "religious learning", "religious upbringing" and limits of their application in the field of education of the Baha'i faith;
After the analysis of the main terms of research the author introduced two concepts to describe the educational issue in the Baha'i Faith:
"Pedagogy of the Baha'i", which is further used in the value system that combines the processes of education, learning and upbringing in the confessional tradition of the Baha'i faith;
"Religious pedagogy Baha'i" as a system that combines the processes of religious education, religious learning, religious upbringing.
Pedagogy Baha'i is used in schools, colleges, universities and other social and educational projects, created on the initiative of the Baha'i believers and religious principles of this religious tradition.
Religious pedagogy Baha'i describes the processes of providing religious knowledge, skills and abilities (the study of the Scriptures and the sacred history of the Baha'? faith, learning the rules of the confession of religious traditions and religious activities, etc.), and upbringing in the spirit of the Baha'i believers - inculcation of religious virtues.
The author comes to the conclusion that religious pedagogy Baha'i originates from the main purpose of religious revelation of Baha'u'llah - teaching people the rules of life, the Laws of God, the faith.References
Вікова і педагогічна психологія / [В. О. Скрипченко, Л. В. Долинська, З. В. Огороднійчук та ін.]. - К. : Каравелла, 2008. - 400 с.
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. - К. : Либідь, 1997. - 376 с.
Дмитренко Л. Духовна освіта в Україні: стан і проблеми / Л. Дмитренко // Людина і світ. - 2004. - № 4. - С. 31-37.
Дубічинський В. В. Сучасний тлумачний словник української мови. / В. В. Дубічинський. - Xарків : ВД "Школа", 2006. - 1008 с.
Духовне виховання дітей дошкільного віку / [за ред. Т. І. Туркот]. - Херсон : РІПО, 2011. - 72 с.
Енциклопедія освіти / [гол. ред. В. Г. Кремень]. - К. : Юрінком Інтер, 2008. - 1040 с.
Єленський В. Є. Релігійне навчання й виховання в законодаствах та освітніх системах західноєвропейських країн / В. Є. Єленський // Православні духовні цінності і сучасність : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., Київ, 21 берез. 2003 р. - К., 2003. - С. 77-82.
Закович М. Релігійна та релігієзнавча освіта в Україні / М. Закович, А. Колодний // Академічне релігієзнавство / [за наук. ред. А. Колодного]. - К. : Світ Знань, 2000. - С. 854-858.
Коджаспирова Г. М. Педагогический словарь / Г. М. Коджаспирова, А. Ю. Коджаспиров - М. : Изд. центр "Академия", 2000. - 176 с.
Козырев Ф. Н. Религиозное образование в светской школе. Теория и международный опыт в отечественной перспективе : [монография] / Ф. Н. Козырев. - СПб. : Апостольский город, 2005. - 636 с.
Маценко Ж. М. Духовність: феномен психології та об'єкт виховання / Ж. М. Маценко. - К. : Освіта України, 2010. - 100 с.
Мирошникова Е. М. Религиозное образование как социально-политический фактор [Електронний ресурс] / Е. М. Мирошникова // Религия как социальный институт : Международная научно-практ. конф., Москва, Узкое, 6 сентября 2011. - Режим доступу : http://www.religiopolis.org/documents/3297-emmiroshnikova-religioznoe-obrazovanie-kak-sotsialno-politicheskij-faktor-moskva-uzkoe-sentjabr-2011.html.
Мойсеюк Н. Є. Педагогіка / Н. Є. Мойсеюк. - К. : ВАТ "КД НК", 2001. - 608 с.
Новиков А. М. Основания педагогики [Електронний ресурс] / А. М. Новиков. - М. : Эгвес, 2010. - 208 с. - Режим доступу : http://www.anovikov.ru/books/op.pdf.
Кузьмінський А. І. Педагогіка у запитаннях і відповідях [Електронний ресурс] / А. І. Кузьмінський, В. Л. Омеляненко. - К., 2006. - 311 с. - Режим доступу : http://libfree.com/125860619-pedagogikapedagogika_u_zapitannyah_i_vidpovidyah__ kuzminskiy_ai.html.
Фарзам Арбаб. Обучаясь росту : История развития Института Рухи и широкомаштабного разширения Веры Бахаи в Колумбии [Електронний ресурс] / Арбаб Фарзам. - Режим доступу : http://www.chupin.ru/library/Farzam.Arbab/Farzam.Arbab.-Learning.about.growth.pdf 20.
Філософський енциклопедичний словник / [В. І. Шинкарук (голова редколегії) та ін. ; наук. ред. Л. В. Озадовська, Н. П. Поліщук]. - К. : Абрис, 2002.
MacEoin Denis. The Sources for Early Babi Doctrine and History / Denis MacEoin. - Leiden : Brill, 1992.
Lawson Todd. The Qur'an Commentary of Sayyid Ali Muhammad, the Bab : PhD diss, Institute of Islamic Studies / Todd Lawson. - Montreal : McGill Univ., 1987.
REFERENCES
Skrypchenko V. O., Dolynska L. V., Ohorodniichuk Z. V. (2008), Developmental and Educational Psychology, Kyiv, 400 p. (ukr).
Honcharenko S. U. (1997), Ukrainian Pedagogical Dictionary, Kyiv, 376 p. (ukr).
Dmytrenko L. (2004), Theological education in Ukraine: state and problems, Liudyna i svit [Man and the World], № 4, pp. 31-37 (ukr).
Dubichynskyi V. V. (2006), Modern Ukrainian Language Dictionary, Kharkiv, 1008 p. (ukr).
Turkot T. I. (ed.) (2011), Spiritual education of preschool children, Kherson, 72 p. (ukr).
Kremen V. H. (ed.) (2008), Encyclopedia of Education, Kyiv, 1040 p. (ukr).
Yelenskyi V. Ye. (2003), Religious training and upbringing in law and education systems of Western European countries, Orthodox spiritual values and modernity (March 21, 2003), Kyiv, pp. 77-82 (ukr).
Zakovych M., Kolodnyi A. (2000), Religion and religious education in Ukraine, Religious Studies Academic, pp. 854-858 (ukr).
Kodzhaspirova G. M., Kodzhaspirov A. Yu. (2000), Pedagogical dictionary, Moscow, 176 p. (rus).
Kozyrev F. N. (2005), Religious education in secular schools. Theory and international experience in the national perspective, St. Petersburg, 636 p. (rus).
Matsenko Zh. M. (2010), Spirituality: the phenomenon of psychology and upbringing facility, Kyiv, 100 p. (ukr).
Miroshnikova Ye. M. (2011), Religious education as a socio-political factor, International Scientific and Practical Conference Religion as a Social Institution (September 6, 2011), available at: http://www.religiopolis.org/documents/3297-emmiroshnikova-religioznoe-obrazovanie-kak-sotsialno-politicheskij-faktor-moskva-uzkoe-sentjabr-2011.html.
Мoiseiuk N. Ye. (2001), Pedagogics, Kyiv, 608 p. (ukr).
Novikov A. M. (2010), Base of pedagogics, Moscow, 208 p., available at: http://www.anovikov.ru/books/op.pdf (rus).
Kuzminskyi A. I., Omelianenko V. L. (2006), Pedagogics in a questions and answers, Kyiv, 311 p., available at: http://libfree.com/125860619-pedagogikapedagogika_u_zapitannyah_i_vidpovidyah__kuzminskiy_ai.html (ukr).
Farzam Arbab. Studying growth: History of the development of the Ruhi Institute and a major expansion of the Baha'i Faith in Colombia, available at: http://www.chupin.ru/library/Farzam.Arbab/Farzam.Arbab.-.Learning.about.growth.pdf.
Shynkaruk V. I. (ed.), (2002), Encyclopedic Dictionary of Philosophy, Kyiv (ukr).
Denis MacEoin (1992), The Sources for Early Babi Doctrine and History, Brill, Leiden (engl).
Todd Lawson (1987), The Qur'an Commentary of Sayyid Ali Muhammad, the Bab, PhD diss, Institute of Islamic Studies, McGill Univ., Montreal (engl).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Yana Chornoivan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Authors bear responsibility for the accuracy of facts, quotations, numbers and names used.
2. Manuscripts are not sent back.
3. The publisher does not always agree with the authors' opinion.
4. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution Non-Commercial License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
5. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.