Place of social movies in the media

Authors

  • Ivan Chornomordenko Kyiv National University of Construction and Architecture, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-9204-6342
  • Elmaz Smailova Kyiv National University of Construction and Architecture, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.21847/1728-9343.2014.1(127).23159

Keywords:

actor, movie creator, social, another movie, independent movie

Abstract

This article is devoted to searching and identifying characteristic features and functions of the "social movie" in the system cinematography. We can see short traces of cinematography evolution in the European and national traditions.

Specific feature lies in the actual display of events and life problems, social movie has a special psychological focus and thus renews and preserves human values. Social movie, as we believe, occupies honorable place in the media and has priority in the hierarchy system of human values, because it boosts the preservation of "humanity in humen", especially in our time. We believe that social cinematography is actual and promising nowadays due to its positive influence on the process of personality socialization. It's been defined the difference between commercial and social movies, this difference is focused on the educational function of social movie.

Author Biographies

Ivan Chornomordenko, Kyiv National University of Construction and Architecture

Doctor of Philosophy, Professor, Departament of Philosophy 

Elmaz Smailova, Kyiv National University of Construction and Architecture

postgraduate

References

Аристотель. Поэтика / Аристотель ; [пер. с древнегреч. В. Аппельрота, Н. Платоновой]. - СПб. : Азбука, 2013. - 27 c.

Аронсон О. Метакино / Олег Аронсон. - М. : АдМаргинем, 2003. - C. 55-67.

Базен А. Что такое кино / Андре Базен. - М. : Искусство, 1972. - C. 9-15.

Бенсаид Д. Спектакль как высшая форма товарного фетишизма / Даниэль Бенсаид. - М. : Лигнес, 2012. - C. 106-107.

Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости / Вальтер Беньямин. - М. : Медиум, 1996. - 43 с.

Бергер П. Л. Социальное конструирование реальности / П. Л. Бергер, Т. Лукман. - М. : Медиум, 1995. - C. 7-27.

Иглтон Т. Марксизм и литературная критика / Терри Иглтон ; [пер. с англ. К. Медведев]. - М. : Свободное марксистское издательство, 2002. - 75 с.

Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура / Мануэль Кастельс. - М., 2000. - 15 с.

Кракауэр З. Природа фильма. Реабилитация физической реальности / Зигфрид Кракауэр ; [пер. с англ. Д. Ф. Соколовой]. - М. : Искусство, 1974. - 52 с.

Ленин В. И. Полное собрание сочинений : в 55 т. / В. И. Ленин. - М. : Изд-во политической литературы, 1970. - Т. 44. - изд. 5-е. - 361 с.

Миславский В. Н. Краткий энциклопедический словарь кино / В. Н. Миславский. - Харьков : Колорит, 2007. - 148 с.

Радянський енциклопедичний словник / [авт.-сост. М. Бажан]. - К. : Українська радянська енциклопедія, 1980. - Т. 5. - C. 62-63.

Робинсон С. К. Новый взгляд на систему образования [Електронний ресурс] / Сир Кен Робинсон. - Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=tOOsAAQ7S_o.

Садуль Ж. Всеобщая история кино : в 4 т. / Жорж Садуль. - М., 1958. - 2 т. : Кино становится искусством. - 335 с.

Фуко М. Слова и вещи / Мишель Фуко. - СПб. : Археология гуманитарных наук, 1994. - 408 с.

Хайдеггер М. Что значит мыслить / Мартин Хайдеггер. - М. : Академический проект, 2007. - С. 2.

Ямпольский М. Муратова. Опыт киноантропологии / М. Ямпольский. - М. : Сеанс, 2009.

Debord G. Notes sur la question des immigré / G. Debord // (£uvres, op, cit.). - с. 1592.

Morin Edgar. Le cinema ou l'homme imaginaire / Edgar Morin // Essais d'antropologie sociologique. - Paris : Les Editions deminuit, 1956. - Рp. 3-97.

Наумова Л. М. Видовище як феномен культури. Філософський аспект : дис. ... канд. філос. наук : 09.00.04 / Л. М. Наумова ; Харківський національний ун-т ім. В. Н. Каразіна. - Х., 2004.

REFERENCES

Aristotel (2013), Poetics, Alphabet, Publishing Group: ABC-Atticus, St. Petersburg, p. 27 (rus).

Aronson O. (2003), Metakino, Ad Marginem, Limited Liability Company Publisher Ad Marginem, Moscow, pp. 55-67 (rus).

Bazen A. (1972), What is Cinema, Art, Publisher Art in Moscow, Moscow, pp. 9-15 (rus).

Bensaid D. (2012), Performance as the highest form of commodity fetishism, Edition Lignes, Institute of Humanities Research, Moscow, pp. 106-107 (rus).

Benyamin W. (1996), The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction, Medium, German Cultural Institute, Goethe, Moscow, p. 43 (rus).

Berger P. L., Luckmann G. (1995), The Social Construction of Reality, Medium, Publisher Medium in Moscow, Moscow, pp. 7-27 (rus).

Eagleton T. (2002), Marxism and literary criticism, Free Marxist edition, Publisher Free Marxist edition in Moscow, Moscow, p. 75 (rus).

Kastels M. (2000), The Information Age: Economy, Society and Culture, State University Higher School of Economics, Moscow, p. 15 (rus).

Krakauer Z. (1974), Nature movie, Art, Publisher Art in Moscow, Moscow, p. 52 (rus).

Lenin V. I. (1970), Complete set of works, Moscow, Vol. 44, ed. 5, pp. 361 (rus).

Mislavsky V. N. (2007), Concise Encyclopedic Dictionary movie, Coloring, Publisher Coloring in Harkiv, Kharkiv, p. 148 (rus).

Bazhan M. (Eds.) (1980), Soviet Encyclopedic Dictionary, Kyiv, Vol. 5, pp. 62-63 (ukr).

Robinson S., A new look at the education system, available at: http://www.thersa.org/events/rsaanimate/animate/rsa-animate-changing-paradigms (rus).

Sadul G. (1958), General History of Cinema, State Publishing House Art, Moscow, Vol. 2, p. 335 (rus).

Foucault M. (1994), Words and things, Archaeology Humanities, Publisher A-cad in St.Petersburg, St. Petersburg, p. 408 (rus).

Heidegger M. (2007), What does it mean to think, Academic Project, Moscow, p. 2 (rus).

Yampolsky M. (2009), Kinoantropologis experience, Moscow, available at: http://seance.ru/blog/muratova/. (rus).

Debor G. Notes sur la question des immigré, (£uvres, op, cit.), p. 1592.

Morin E. (1956), Le cinema ou J'homme imaginaire, Essa is d'antropologi e sociologique, Les Editions deminuit in Paris, Paris, pp. 3-97.

Naumova L. (2004), Spectacle as a phenomenon of culture. The philosophical aspect, Thesis for the degree of doctor of Philosophy sciences after specialty 09.00.04, Kharkiv (ukr).

Published

2014-03-27

How to Cite

Chornomordenko, I., & Smailova, E. (2014). Place of social movies in the media. Skhid, (1(127). https://doi.org/10.21847/1728-9343.2014.1(127).23159

Issue

Section

Philosophy