Modern's project: bible origins

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21847/1728-9343.2013.6(126).20788

Keywords:

concept of man and reality, the existential problems of man, the Bible, Christian and secular anthropocentrism

Abstract

This paper deals with diachronic of rethink by the philosophy of modern times primordial existential problems of man, come down to European consciousness through their crystallization in the Bible, which was formed in the controversy with the pagan-magical desire to dominate man in the world. Bible ceases to be arch myth-poetical folk stories, it has mainly intellectualists nature and aims to organize reality of life on eradication of mythologist, strengthening a sense of the significance of their own real history of the Jewish people and the nations that surround it as sacrosanct, a cautionary tale. A task knowledge of the laws of the Divine plan and the distinction between Good and Evil places in the centre of the world Deity becomes a breeding ground for Christian anthropocentrism that elevating man as the "image of God", seamlessly connects with theocentric situation, and it is different from anthropocentrism of ancient-Renaissance type, that really treats a person as theomachist and "ruler of nature", which is made later in the project Modern. That is, the latter is already present in the Bible in the "bound" form, and formed, in fact, in the bosom of the biblical worldview. This biblical rational concept was replaced by anthropocentric myth, utopian fantasies, mythologies of "secularized religion", the mythologizing of scientific knowledge and even revival of occultism. This situation makes the view look at the innovation and creativity of the project.

Author Biography

Mariya Chikarkova, Chernivtsi Trade and Economics Institute KNTEU

Doctor of Philosophy, Professor of Philosophy and Social Sciences 

References

Бек У. Общество риска: На пути к иному модерну / У. Бех ; [пер. с нем.]. - М. : Прогресс-Традиция, 2000. - 384 с.

Бульнуа О. Що нового? Середньовіччя / Олів'є Бульнуа // Філософська думка. - 2010. - № 1. - С. 114-136.

Визгин В. П. Кризис проекта модерна и новый антропотеокосмический союз / В. П. Визгин // Философия науки. - Вып. 8. Синергетика человекомерной реальности. - М. : ИФ РАН, 2002. - С. 176-199.

Гуревич П. С. Апофатический проект человека / П. С. Гуревич // Вопросы философии. - 2013. - № 8. - С. 42-53.

Майоров Г. Г. Формирование средневековой философии. Латинская патристика / Г. Г. Майоров. - М. : Книжный дом "Либроком", 2009. - 296 с.

Мацейна А. Бог и свобода (главы из книги) / А. Мацейна // Вопросы философии. - 2008. - № 4. - С. 125-137.

Пигалев А. Н. Деконструкция денег и постмодернистская концепция человека / А. Н. Пигалев // Вопросы философии. - 2012.- № 8. - С. 50-60.

Хабермас Ю. Речь по случаю вручения премии имени Адорно, учрежденной городом Франкфурт-на-Майне за 1980 г. Перевод по тексту: Wege aus der Moderne: Schliisseltexte der Postmoderne-Diskussion. Hrsg. von W. Welsch. Weinheim, 1988. - S. 177-192; [Електронний ресурс]. - Режим доступу : //http://www.gumer.info›bogoslov_Buks/Philos/Article/Hab.

Хмелевская Т. Ф. Логика библейского миропонимания: опыт философско-экзегетического исследования / Т. Ф. Хмелевская, С. Е. Хмелевский. - Краснодар, 2005. - 345 с.

Чікарькова М. Ю. Теологічний та секулярний антропоцентризм: концепція людини / М. Ю. Чікарькова // Філософські пошуки. - Філософія. Історія. Культура (До 165-ої річниці "Львівської політехніки"). - Львів-Одеса : ІФЛІС - ЛФС "Cogito"; Центр Європи, 2009. - Вип. ХХХІ. - С. 45-53.

Чікарькова М. Ю. Християнство та екологія / М. Ю. Чікарькова // Авраамічні релігії в Україні: історія, етнокультурні взаємовпливи, міжконфесійні взаємини : матеріали наук. конф. (25 травня 2013 р.). - Галич, 2013. - С. 60-66.

Шелов-Коведяев Ф. В. Мысли о культуре / Ф. В. Шелов-Коведяев. - М. : Издат. дом ГУ ВШЭ, 2006. - 159 [1] с.

REFERENCES

Bek U. (2000), Risk Society: Towards a different Modern, Moscow, 384 p. (rus).

Bulnua O. (2010), Filosofska dumka, № 1, pp. 114-136 (ukr).

Vizgin V. P. (2002), Filosofiya nauki, issue 8. Synergetics of People reality Sinergetika chelovekomernoy realnosti, Moscow, pp. 176-199 (rus).

Gurevich P. S. (2013), Voprosy filosofii, № 8, pp. 42-53 (rus).

Mayorov G. G. (2009), Formation of medieval philosophy. Latin patristics, Moscow, 296 р. (rus).

Matseyna A. (2008), Voprosy filosofii, № 4, pp. 125-137 (rus).

Pigalev A. N. (2012), Voprosy filosofii, № 8, pp. 50-60 (rus).

Habermas Y. (1988), Wege aus der Moderne: Schliisseltexte der Postmoderne-Diskussion, Hrsg. von W. Welsch, Weinheim, 1988, pp. 177-192, available at: // http://www.gumer.info›bogoslov_Buks/ Philos/Article/Hab. (rus).

Khmelevskaya T. F., Khmelevskiy S. E. (2005). The logic of the biblical worldview: the experience of philosophical and exegetical study, Krasnodar, 345 p. (rus).

Chikarkova M. Y. (2009), Filosofski poshuky. Philosophy. History. Culture (By the 165th anniversary of the «Lviv Polytechnic»), Lviv-Оdesa, issue ХХХІ, pp. 45-53. (ukr).

Chikarkova M. Y. (2013), Abrahamic religion in Ukraine: history, ethno-offs, interfaith relations materials science. conf. (25 May 2013), Galych, pp. 60-66. (ukr).

Shelov-Kovediayev F. V. (2006), Mysli o kulture [Thoughts about culture], Moscow, 159 [1] p. (rus).

Published

2014-01-30

How to Cite

Chikarkova, M. (2014). Modern’s project: bible origins. Skhid, (6(126), 286–289. https://doi.org/10.21847/1728-9343.2013.6(126).20788

Issue

Section

Philosophy