Market information and communication services: composition, structure and regulation on the state and local level

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21847/1728-9343.2013.6(126).20456

Keywords:

information market, information and communication services, structure of the ICS market, regulation of the ICS market

Abstract

Article is devoted to identifying specific composition, structure and regulation of the market information and communication services inUkraine. Presented author's definition of information-communication services as part of the information market. Was systematized information market structure in the directions of providing services, sectors of information market, ways of implementing product. Was detected the features of exchange in the market of information and communication services by systematizing characteristics of services and classify them by delivery area, and functions. Basic elements of market ICS were identified: products and services, producers, intermediaries and consumers. Role of the state, local authorities, owners of underground communications, service providers and subscribers has been disclosed in ICS market. Was analyzed the process of regulation activity at the state and local levels providers as key participants in the market of information and communication services. Proposals have been formulated to improve the mechanism of state regulation of the ICS market.

Author Biography

Oleksiy Bogachоv, Institute of Economic and Legal Research of NAS of Ukraine, Donetsk

Competitor degree of candidate of sciences

References

Чубукова О. Про формування національного ринку інформаційних продуктів та послуг / О. Чубукова // Економіка України. - 1999. - № 9. - С. 86-88.

Информационный рынок [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://5ka.ru/101/50955/1.html.

Корабейников И. Н. Развитие регионального рынка информационных услуг: теоретические аспекты / И. Н. Корабейников, О. А. Корабейникова. - Екатеринбург : Институт экономики УрО РАН, 2011. - 216 с.

Пономаренко Н. Ш. Информационный рынок в условиях переходной экономики / Н. Ш. Пономаренко // Актуальні проблеми економіки. - 2004. - № 2 (32). - С. 176-181.

Вященко Е. В. Формирование и развитие информационного рынка в Украине в условиях переходной экономики / Е. В. Вященко // Наукові праці Донецького національного технічного університету. - Донецьк : ДонНТУ, 2005. - Випуск 100-2. - С. 201-208. - (Серія: економічна).

McDonald M. Marketing Plans for Services: A Complete Guide / M. McDonald, S. Payne, P. Frow. - Chichester : Wiley, 2011. - 440 р.

Разумовская А. Л. PRO ДВИЖЕНИЕ. Технологии эффективного продвижения услуг / А. Л. Разумовская. - СПб. : Питер, 2009. - 320 с.

Kotler Philip. Marketing Management / Kotler Philip, Kevin Lane Keller. - [14th Ed.]. - Prentice Hall, 2011. - 816 р.

Дятел Е. П. К вопросу об экономической теории и истории услуг / Е. П. Дятел, Н. В. Голомолзина // Журнал экономической теории. - 2009. - № 2. - С. 86-98.

Закон України "Про телебачення і радіомовлення" від 21 грудня 1993 р. № 3759 - ХІІ // ВВР. - 1994. - № 10. - Ст. 43.

Закон України "Про радіочастотний ресурс України" від 01.06.2000 р. № 1770-III // ВВP. - 2000. - № 36. - Ст. 298.

Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 квітня 2011 р. // ВВР. - № 3038-VI. - 2011. - № 34. - Ст. 343.

REFERENCES

Chubukova O. (1999), On the formation of the national market information products and services, Ekonomіka Ukrainy, No 9, pp. 86-88 (ukr).

Clearing Market, available at: http://5ka.ru/101/50955/1.html (rus).

Korabeynikov I. N., Korabeynikova O. A. (2011), Development of regional information services market: Theoretical Aspects, Institut ekonomiki UrO RAN, Yekaterinburg, 216 p. (rus).

Ponomarenko N. Sh. (2004), Market Clearing in Transition, Actual Problems of Economics, No 2 (32), pp. 176-181 (rus).

Vyashchenko Ye. V. (2005), Formation and development of the information market in Ukraine in Transition, Proceedings of Donetsk National Technical University, Series: Economic, 100-2, Donetsk, p. 201-208 (rus).

McDonald M., Payne S., Frow P. (2011), Marketing Plans for Services: A Complete Guide, Wiley, Chichester, 440 p. (eng).

Razumovskaya A. L. (2009), PRO MOTION. Technology effectively promote services, Piter, Sankt-Peterburg, 320 p. (rus).

Kotler Philip, Kevin Lane Keller (2011), Marketing Management (14th Edition), Prentice Hall, 816 p. (eng).

Dyatel E. P., Golomolzina N. V. (2009), On the question of economic theory and history of service, Journal of Economic Theory, No 2, pp. 86–98 (rus).

Law of Ukraine «On Television and Radio» on December 21, 1993, 3759 – HІІ (1994), Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, No 10, p. 43 (ukr).

Law of Ukraine «On Radio Frequency Resource of Ukraine» on June 1, 2000, 1770-III (2000), Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, No 36, p. 298 (ukr).

Law of Ukraine «On Regulation of Urban Planning» on April 17, 2011, 3038-VI (2011), Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, No 34, p. 343 (ukr).

Published

2014-01-28

How to Cite

Bogachоv O. (2014). Market information and communication services: composition, structure and regulation on the state and local level. Skhid, (6(126), 21–26. https://doi.org/10.21847/1728-9343.2013.6(126).20456

Issue

Section

Economy