Sources of medieval philosophy in "Trenos" Meletius Smotrytsky
DOI:
https://doi.org/10.21847/1728-9343.2013.6(126).18925Keywords:
patristic, scholastic, "Trenos" Smotrytsky, medieval philosophyAbstract
In this article were analyzed medieval philosophical sources used by Meletius Smotrytsky for the philosophical and theological part of Trenos (1610), and was conducted the method of studying Trenos in historical and philosophical direction. Gradual development of Smotrytsky's receptions from patristic to scholastic philosophy ends with his own conclusion of the need to rethink the patristic heritage and appreciate the scholastic achievements of Western university thought.
The article reveals Smotrytsky's evaluation of the sources of medieval philosophy that demonstrates the usage of scholastic philosophical heritage in Orthodox theology. Smotrytsky uses rational arguments of Gregory Nysskij, John of Damascus, while criticizing some of the positions of Thomas Aquinas and Augustine Aurelius. Smotrytsky was the fisrt Ukrainian philosopher to use scholastic logic apparatus to criticize the scholastics. Philosophical part of Trenos can be compared to the 'second scholasticism. Using logical construction of the text and philosophical arguments Smotrytsky proves the falsity of some of the views of the Catholic Church. He widely uses medieval philosophy and refer himself more to philosophers than teologists. Bacause of the use of Aristotelian syllogisms in asserting of Trinitarian nature of God in the beginning of XVII c. was used only in the Western philosophical thought Meletius Smotrytsky prove himself to be a pioneer of revealing objective scholastic sources to Ukrainian philosophy.
References
Гече Г. Библейские истории / Г. Гече ; [пер. с венг.]. - М. : Политиздат, 1988. - 367 с.
Голик Р. Тіло, душа і поділений світ: стереотипи раннього бароко у творчості Мелетія Смотрицького та Кирила Транквіліона Ставровецького / Р. Голик // Біля джерел українського бароко : зб. наук. праць. - Львів, 2010. - Вип. 3. - С. 134-163.
Квасюк Л. Філософські категорії Аристотеля в аргументації на захист східнохристиянської інтерпретації догмату про походження Святого Духа у «Треносі» (1610) Мелетія Смотрицького / Л. Квасюк // Вісник Національний університету “Львівська політехніка”. - 2008. - № 661. - С. 103-108.
Кралюк П. М. «Тренос» Мелетія Смотрицького в дискурсі західної філософської думки / П. М. Кралюк, В. В. Щепанський, М. М. Якубович. - Острог : Вид-во Національного університету «Острозька академія», 2012. - 220 с.
Кралюк П. М. Духовні пошуки Мелетія Смотрицького / П. М. Кралюк. - К. : Український центр духовної культури, 1997. - 192 с.
Прокошина Е. Мелетий Смотрицький / Е. Прокошина. - Минск, 1966. - 159 с.
Ушкалов Л. Мелетій Смотрицький: релігійна полеміка як чин себепізнання / Л. Ушкалов // Біля джерел українського бароко : зб. наук. праць. - Львів, 2010. - Вип. 3. - С. 7-23.
Яковенко Н. Паралельний світ. Дослідження з історії уявлень та ідей в Україні XVI - XVII ст. / Н. Яковенко - К. : Laurus, 2002. - 471 c.
Яковенко Н. Дзеркала ідентичності з історії уявлень та ідей в Україні XVI - початку XVII століття / Н. Яковенко. - К. : Laurus, 2012. - 472 с.
Яремко П. К. Мелетій Смотрицький: Життя і творчість / П. К. Яремко. - К., 1986. - 159 c.
Susza J. Saulus et Paulus Ruthenae unionis sanguine B. Josaphat transformatus. Sive Meletius Smotriscius archiepiscopus polocensis / J. Susza. - Paris : Barlaam and Josaphat, 1865. - 196 p.
Threnos To iest Lament iedyney ś. Powszechney Apostolskiey Wschodniey Cerkwie, z obiaśnieniem Dogmat Wiary: Pierwej z Greckiego na Słowienski, a teraz z Słowienskiego na Polski przełożony / Przez Theophila Orthologa [=Meletìj Smotrickij], Teyże świętey Wschodniej Cerkwie Syna. - Wilno : [s.n.], 1610. - S. 92a - 130b (Biblioteki Jagiellońska. Oddział Starych Druków. St. d. No. - No. 40951).
Melnyk M. Ekskluzywizm soteriologiczny w mysli religijnej Melecjusza Smotryckiego / M. Melnyk // Біля джерел українського бароко : зб. наук. праць. - Львів, 2010. - Вип. 3. - С. 24-40.
Frik D. Meletij Smotricky / D. Frik. - Cambridge, Massachusetts : Harvard Ukrainian Research Institute, 1995. - 395 p.
REFERENCES
Geche H. (1988), Biblical stories, Polytyzdat, Moskow, 367 p. (rus)
Holyk R. (2010), Body, soul and divided world: stereotypes of the early Baroque in works of Meletius Smotrytsky and Kyryl Trankvilion Stavrovetsky, Near the sources of Ukrainian Baroque., Lviv, Vol., 3, pp. 134-163 (ukr).
Kvasiuk L. (2008), Aristotle’s philosophical categories in argumentation in defense of the dogma of the Eastern interpretation of the Holy Spirit in Trenos (1610) by Meletius Smotrytsky, Herald, National University Lviv Polytechnic. Lviv, Vol. 661, pp. 103-108 (ukr).
Kraliuk P. M., Shshepanskyi V. V. & Yakubovych M. N. (2012), Trenos Meletius Smotrytsky in the discourse of Western philosophical thought, National University Ostroh Academy, Ostroh, 220 p. (ukr).
Kraliuk P.M. (1997), Spiritual quest of Meletius Smotrytsky, Ukrainian Center of Spiritual Culture, Kyiv, 192 p. (ukr).
Prokoshyna E. (1966), Meletius Smotrytsky, Minsk, 159 p. (rus).
Ushkalov L. (2010), Meletius Smotrytsky: religious controversy as a work of self knowledge. At the root of Ukrainian Baroque: Collected Works, Lviv, Vol. 3, pp. 7-23 (ukr).
Yakovenko N. (2002), Parallel world. Research on the history of concepts and ideas in Ukraine XVI - XVII centuries, Laurus, Kyiv, 471 p. (ukr)
Yakovenko N. (2012), Mirrors identity on the history of concepts and ideas in Ukraine XVI - early XVII century, Laurus, Kyiv, 472 p. (ukr).
Yaremko P. K. (1986), Meletius Smotrytsky: Life and Works, Kyiv, 159 p. (ukr).
Susza J. (1865), Saulus et Paulus Ruthenae unionis sanguine B. Josaphat transformatus. Sive Meletius Smotriscius archiepiscopus polocensis, Barlaam and Josaphat, Paris, 196 p. (latin).
Threnos To iest Lament iedyney s. Powszechney Apostolskiey Wschodniey Cerkwie, z obiasnieniem Dogmat Wiary: Pierwej z Greckiego na Slowienski, a teraz z Slowienskiego na Polski przelozony, Przez Theophila Orthologa [=Meletij Smotrickij], (1610), Teyze swietey Wschodniej Cerkwie Syna. Wilno, 218 p. (old polish).
Melnyk M. Ekskluzywizm soteriologiczny w mysli religijnej Melecjusza Smotryckiego, Near the sources of Ukrainian Baroque, Lviv, Vol., 3, pp. 22-40.
Frik D. (1995), Meletij Smotruckyi, Harvard Ukrainian Research Institute Cambridge, Massachusetts, 395 p. (engl).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Vitalii Shchepanskyi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Authors bear responsibility for the accuracy of facts, quotations, numbers and names used.
2. Manuscripts are not sent back.
3. The publisher does not always agree with the authors' opinion.
4. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution Non-Commercial License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
5. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.