Ethics of personality communication in an educational process
DOI:
https://doi.org/10.21847/1728-9343.2012.4(118).16538Keywords:
personality communication, educational communication, moral education, valuesAbstract
The article is devoted the exposure of philosophical principles of mutual relations of participants of educational process as a central problem of ethics of high school. Critical analysis of Lawrence Kohlberg's theory of formation of personality as the valued education, and also of Niklas Lumann's socially-system conception of teaching is carried out. The own version of comprehension of philosophical principles of mutual relations of participants of educational process, which leans on the theory of Kohlberg and Lumann, is offered.References
Бойко А. М. Оновлена парадигма виховання: Шляхи реалізації (підготовка вчителя до виховуючих відносин з учнями) / А. М. Бойко. - К. : ІЗМН, 1996. - 232 с.
Бойченко М. І. Теорія дії та теорія комунікації як граничне обґрунтування системного підходу у соціальному пізнанні / М. І. Бойченко // Практична філософія. - К., 2010. - № 1 (35). - С. 11-16.
Бойченко М. І. Цінності як категорія філософії освіти (со¬ціально-філософський та філософсько-антропологічний ракурси) / М. І. Бойченко // Філософія освіти. - К., 2009. - № 1-2 (8). - С. 99-107.
Гегель Г. В. Ф. Феноменология духа / Г. В. Ф. Гегель ; [пер. с нем.]. - М. : Наука, 2000. - 495 с.
Луман Н. Социальные системы. Очерк общей теории / Н. Луман ; [пер. с нем. И. Д. Газиева]. - СПб. : Наука, 2007. - 644 с.
Максак О. І. Закономірність розвитку етичної свідомості як основа моральної діяльності в концепції Л. Кольберга / О. І. Максак // Гілея : наук. вісник / [гол. ред. В. М. Вашкевич]. - К., 2010. - Вип. 31. - С. 267-276.
Педагогіка вищої школи / З. Н. Курлянд, Р. І. Хмелюк, А. В. Семенова [та ін.]. - [3-тє вид., перероб. і доп.]. - К. : Знання, 2007. - 495 с.
Слєпкань З. І. Наукові засади педагогічного процесу у вищій школі / З. І. Слєпкань. - К. : Вища шк., 2005. - 239 с.
Kohlberg L. Education for а just society. Moral Development, Moral Education. Ethics and Educational Policy / L. Kohlberg. - Birmingham : Munsey, 2000. - 496 p.
Kohlberg L. Stages of moral development as а basis for moral education / L. Kohlberg. - Bangor : University Press, 1992. - 238 p.
Kohlberg L. The child as moral philosopher / L. Kohlberg. - N. Y. : Chagan&Soltis, 1983. - 247 p.
Kohlberg L. The relationship of moral judgment to moral action / L. Kohlberg, D. Condee. - N. Y. : Appleton-Century-Crofts, 2004. - 162 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Natalia Boychenko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Authors bear responsibility for the accuracy of facts, quotations, numbers and names used.
2. Manuscripts are not sent back.
3. The publisher does not always agree with the authors' opinion.
4. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution Non-Commercial License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
5. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.