Modernization of social relations on the basis of social responsibility
DOI:
https://doi.org/10.21847/1728-9343.2013.3(123).15031Keywords:
social responsibility, public relations, modernization, confidence, behavior, initiative, activity, legal normsAbstract
The actuality of problems of social responsibility improving increases. This negative phenomena leads to chaos and conflicts in society, prevents to development of culture relations. There is a process of disorientation of person, neglect of spiritual values, lack of development of self-realization needs, the strengthening of the philosophy of poverty. The modernization of social relations requires using of social responsibility as an instrument of influence on them, and the introduction of the control system.
In the scientific publication of A.M.Ermolenko the essence of social responsibility and the scope of its distribution were justified. The relationship of ethics and values in different social systems are viewed.
The development of the theory and practice of social responsibility is reflected in the book of scientists of Kyiv National Economic University. It presents the results of studies of social responsibility at the individual, corporate, institutional and national levels. The authors propose to look at the social responsibility as a national idea in the system of social development.
In general, the results of research and publications indicate a lack of people opinions about the manifestation of social responsibility in the various spheres of life.
That's why the results of sociological monitoring of 1992-2012 years were defined, the sources of social responsibility were identified. These are: the need in stock order in society, the enforcement of laws, legal awareness and legal assistance to protect rights and interests. The possibilities of trust, the extent of human dependence on external circumstances, initiative and independence, determination in achieving their goals were estimated. It is proved that there is a low level of motivation to socially responsible behavior of person and society. The system of management actions focused on the modernization of public relations on the principles of social responsibility was offered.
References
Ермоленко А. Н. Этика ответственности и социальное бытие человека (современная немецкая практическая философия) / А. Н. Ермоленко. - К. : Наук. думка, 1994. - 200 с.
Єрмоленко А. М. Комунікативна практична філософія / А. М. Єрмоленко. - К. : Лібра, 1999. - 488 с.
Єрмоленко А. М. Соціальна етика та екологія. Гідність людини - шанування природи : [монографія] / М. А. Єрмоленко. - К. : Лібра, 2010. - 416 с.
Виттенберг Е. Я. Социальная ответственность бизнеса в постсоветском пространстве / Е. Я. Виттенберг. - М. : РГГУ, 2011. - 477 с.
Социальная ответственность бизнеса в Украине / [под ред. Ю. Саенко]. - К. : Батискаф, 2002. - 72 с.
Українське суспільство 1992-2012. Стан та динаміка змін. Соціологічний моніторинг / [за ред. В. Ворони, М. Шульги]. - К. : Ін-т соціології НАН України, 2012. - 660 с.
Степаненко В. Безвідповідальне суспільство? / В. Степаненко // Українське суспільство 1992-2009. Динаміка со¬ціальних змін / [за ред. В. Ворони, М. Шульги]. - К. : Ін-т соціології НАН України, 2009. - 560 с.
Колот А. Соціальна відповідальність людини як чинник стійкої соціальної динаміки: теоретичні засади / А. Колот // Україна: аспекти праці. - 2011. - № 3. - С. 3-9.
Корпоративная социальная ответственность: управ¬ленческий аспект : [монография / под ред. И. Ю. Беляевой, М. А. Эскиндарова]. - М. : КНОРУС, 2008. - 504 с.
Благов Ю. А. Корпоративная социальная ответственность: эволюция концепции / Ю. А. Благов. - СПб. : Высшая школа менеджмента, 2010. - 272 с.
Шаповал В. М. Соціальна відповідальність бізнесу в структурі управління економікою : [монографія] / В. М. Шаповал. - Дніпропетровськ : ДВНЗ "НГУ", 2011. - 357 с.
Детермінанти соціально-економічної нерівності в сучасній Україні : [монографія / за ред. О. М. Балакірєвої]. - К. : Ін-т екон. та прогнозув. НАН України, 2011. - 592 с.
Соціологічний вимір соціально-економічних процесів в Україні / [за ред. О. М. Балакірєвої]. - К. : Ін-т екон. та прогнозув. НАН України, 2009. - 320 с.
Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку : [монографія / за ред. А. М. Колота]. - К. : КНЕУ, 2012. - 501 с.
Котлер Ф. Корпоративна соціальна відповідальність: як зробити якомога більше добра для Вашої компанії та сус¬пільства / Ф. Котлер, Н. Лі. - К. : Стандарт, 2005. - 302 с.
Ermolenko A.N. (1994), Ethics And Social Responsibility Of Human Existence (Modern German Practical Philosophy), Naukova dumka, Kyiv, 200 p.
Ermolenko A.N. (1999), Communicative practical philosophy, Libra, Kyiv, 488 p.
Ermolenko A.N. (2010), Social ethics and ecology. Human Dignity - respect for nature, Libra, Kyiv, 416 p.
Vittenberg Ye.Ya. (2011), Social responsibility of business in the post-Soviet space, RGTU, Moscow, 477 p.
Saenko Yu. (2002), Social responsibility of business in Ukraine, Batiskaf, Kyiv, 72 p.
Vorona V., Shulga M. (2012), Ukrainian Society 1992-2012. Status and trends change. Sociological monitoring, Institute of sociology NAS of Ukraine, Kyiv, 660 p.
Stepanenko V. (2009), “Irresponsible society?”, Ukrainske suspilstvo 1992-2009. Dynamika sotsialnykh zmin, Institute of sociology NAS of Ukraine, Kyiv, 560 p.
Kolot A. (2011), Social responsibility as a factor of sustainable human social dynamics: theoretical foundations, Ukraina: aspecty pratsi, 3, pp.3-9.
Belyaeva I.Yu., Eskindarov M.A. (2008), Corporate social responsibility: management aspect, Knorus, Moscow, 504 p.
Blagov Yu.A. (2010), Corporate social responsibility: the evolution of the concept, St. Petersburg, 272 p.
Shapoval V.M. (2011), Corporate Social Responsibility in the structure of economic governance, Dnipropetrovsk, 357 p.
Balakirieva O.M. (2011), Determinants of social and economic inequality in modern Ukraine, Institute of economics and forecasting NAS of Ukraine, Kyiv, 592 p.
Balakirieva O.M. (2009), The sociological dimension of socio-economic processes in Ukraine, Institute of economics and forecasting NAS of Ukraine, Kyiv, 320 p.
Kolot A. (2011), Social Responsibility: Theory and Practice of development, KNEU, Kyiv, 501 p.
Kotler F., Li N. (2005), Corporate social responsibility: how to do a lot of good for your company and society, Standart, Kyiv, 302 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Maryna Deych
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Authors bear responsibility for the accuracy of facts, quotations, numbers and names used.
2. Manuscripts are not sent back.
3. The publisher does not always agree with the authors' opinion.
4. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution Non-Commercial License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
5. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.