DOI: https://doi.org/10.21847/1728-9343.2016.3(143).74860

The concept of liberation of Education Paulo Freire and ekoeducation

Nelya Filyanina

Abstract


In the article analyzes the metaphor of Paulo Freire's "banking" education model, which demonstrates the shortcomings prevailing oppressive, narrative (narrative) tedious educational system and uncreative, uncritical, mechanical learning, which is opposed to the concept of liberation education and formation critical consciousness.

The fundamental difference liberation of problem oriented education is that it is based on activities rather than on mechanical information transfer, and object of knowledge acts as a mediator between teacher and student. The efforts of both (teacher and student) aimed to study the object of knowledge, providing interaction and therefore dialogue on both sides.

To develop the concept of environmental education, there is important thesis that the problem-oriented method is always "cognitive" and aimed at building critical thinking to understand the situation and the ability to navigate and act in it, and therefore directly relevant to the conservation of nature, life and health of people.


Keywords


ekoeducation; liberation education; educational systems; metaphor

References


Aristotle (1937), About the parts of animals [trans. with the Greek], Biomedgiz,Moscow, 219 p. (rus).

Blyumenberh G. (2005), The world is a book, Libra Publishing, Kyiv, 544 p. (ukr).

Gaidenko V. (2006), Philosophy of Education in Brazil: critical pedagogy of Paulo Freire, Philosophy of Education, № 2 (4), pp. 91-99 (ukr).

Hanaba S. (2014), Philosophical and educational ideas of Paulo Freire in the context of the modernization of history education, available at: http://science.kpnu.edu.ua/wpcontent/uploads/sites/7/2014/pdf/pdi/3/2_4.pdf

Hardashuk T. (2000), Environmental policy and the environmental movement: the current context, LLC. «CUP» Tehprynt «, Kyiv, 126 p. (ukr).

Gusev S. (1984), Science and metaphor, Publishing House of Leningrad University,Leningrad, 152 p. (rus).

Demyanchuk A. (2003), Will not get alone, in: P. Freire Pedagogy of the oppressed [trans. from English], Universe Publising, Kyiv, pp. 5-9 (ukr).

Yermolenko A. (2009), Education as formation of practical reason. Answers Anna Krytskoyi, Philosophy of Education, № 1-2 (8), pp. 39-58 (ukr).

Kotovska O.P. (2011), Arts, creator and teacher: an attempt to interdisciplinary thinking, Practical Philosophy, № 3, pp. 115-120 (ukr).

Nature: methodological and social aspects of optimization (1992), Naukova Dumka, Kyiv, 142 p. (ukr).

Rudyshyn S.D. (2014), Environmental education: methodological aspects and psychological, in: Strategy of Environmental Education in the XXI century: the All-Ukrainian, Shvets Publishing, Mykolaiv, pp. 199-205 (ukr).

Samarskyy O. (1991), Vowels and Ecology (Chernobyl, in the light of the national press), Ecology and Culture, Naukova dumka, Kyiv, pp. 190-210 (ukr).

Freire, Paulo (2007), Pedagogy of the oppressed, Continuum,New York, 168 p. (eng).

Freire, Paulo (2003), Formation of critical consciousness [trans. from English], Yunivers, Kyiv, 176 p. (ukr).

Jensen D. (2006), Metaphors as a Bridge to Understanding Educational and Social Contexts, International Journal of Qualitative Methods, Vol. 5, № 1, pp. 36-54 (eng).

Lakoff G. (1993), The Contemporary Theory of Metaphor, Metaphor and Thought (Second edition), Cambridge University Press, pp. 202-251. doi: 10.1017/CBO9781139173865.013.

Mahbubul A. (2013), Banking Model of Education in Teacher-Centered Class: A Critical Assessment, Research on Humanities and Social Sciences, Vol. 3, № 15, pp. 27-31, available at: http://www.iiste.org/Journals/index.php/RHSS/article/viewFile/7939/7947.

Midgley, Warren [ed.]; Trimmer, Karen [ed.] and Davies, Andy [ed.] (2013), Metaphors for, in and of Education Research, Cambridge Scholars Publishing, 245 p. (eng).


GOST Style Citations


1. Аристотель. О частях животных / Аристотель ; [пер. с греч., вступ. статья и прим. В. П. Карпова]. - М. : Биомедгиз, 1937. - 219 с.

 

2. Блюменберг Г. Світ як книга / Г. Блюменберг ; [пер. з нім., передмова, коментарі В. Єрмоленка]. - К. : Лібра, 2005. - 544 с.

 

3. Гайденко В. Філософія освіти в Бразилії : критична педагогіка Пауло Фрейре / В. Гайденко // Філософія освіти. - 2006. - № 2 (4). - С. 91-99.

 

4. Ганаба С. Філософсько-освітні ідеї Пауло Фрейре в контексті модернізації історичної освіти [Електронний ресурс] / С. Ганаба. - Режим доступу: http://science.kpnu.edu.ua/wpcontent/uploads/sites/7/2014/pdf/pdi/3/2_4.pdf.

 

5. Гардашук Т. В. Екологічна політика та екологічний рух : сучасний контекст / Т. В. Гардашук. - К. : ТОВ "ВПЦ "Техпринт"", 2000. - 126 с.

 

6. Гусев С. С. Наука и метафора / С. С. Гусев. - Ленинград : Изд-во Ленинградского университета, 1984. - 152 с.

 

7. Дем'янчук О. Волю не здобувають наодинці / О. Дем'янчук // Фрейре П. Педагогіка пригноблених / П. Фрейре ; [пер. з англ.]. - К. : Юніверс, 2003. - С. 5-9.

 

8. Єрмоленко А. Освіта як формування практичного розуму. Відповіді на запитання Ганни Крицької / А. Єрмоленко // Філософія освіти. - 2009. - № 1-2 (8). - С. 39-58.

 

9. Котовська О. П. Творчість, творець і педагог : спроба міждисциплінарного осмислення / О. П. Котовська // Практична філософія. - 2011. - № 3. - С. 115-120.

 

10. Природокористування: методологічні та соціальні аспекти оптимізації. - К. : Наук. думка, 1992. - 142 с.

 

11. Рудишин С. Д. Екологічна освіта : методологічні і психологічні аспекти / С. Д. Рудишин // Стратегії розвитку екологічної освіти у ХХІ столітті : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю "Стратегії розвитку екологічної освіти у ХХІ столітті" (м. Миколаїв, 27-28 березня 2014 року). - Миколаїв : ФОП Швець В. Д., 2014. - С. 199-205.

 

12. Самарський О. С. Гласніть і екологія (Чорнобиль в світлі вітчизняної преси) / О. С. Самарський // Екологія і культура. - К. : Наук. думка, 1991. - С. 190-210.

 

13. Фрейре П. Педагогіка пригноблених / П. Фрейре ; [пер. з англ. О. Дем'янчук]. - К. : Юніверс, 2003. - 168 с.

 

14. Фрейре П. Формування критичної свідомості / П. Фрейре ; [пер. з англ. О. Дем'янчук]. - К. : Юніверс, 2003. - 176 с.

 

15. Jensen D. Metaphors as a Bridge to Understanding Educational and Social Contexts /DevonJensen // International Journal of Qualitative Methods. - 2006. - Vol. 5. - № 1. - P. 36-54.

 

16. Lakoff G. The Contemporary Theory of Metaphor / George Lakoff // Metaphor and Thought (Second edition). -CambridgeUniversityPress, 1993. - Рp. 202-251. doi: 10.1017/CBO9781139173865.013.

 

17. Mahbubul A. Banking Model of Education in Teacher-Centered Class: A Critical Assessment [Електронний ресурс] / A. Mahbubul // Research on Humanities and Social Sciences. - 2013. - Vol. 3. - № 15. - Р. 27-31. - Режим доступу : http://www.iiste.org/Journals/index.php/RHSS/article/viewFile/7939/7947.

 

18. Metaphors for, in and of Education Research / [ed. by Warren Midgley, Karen Trimmer and Andy Davies]. - Cambridge Scholars Publishing, 2013. - 245 p.






Copyright (c) 2016 Nelya Filyanina

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

ISSN 1728-9343 (Print)

ISSN 2411-3093 (Online)