Conceptual approaches to the formation the mechanism of enterprises social responsibility stimulation

Authors

  • Natalia Ohorodnikova Pryazovskyi State Technical University, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.21847/1728-9343.2014.1(127).30534

Keywords:

social responsibility, sustainable development of the enterprise, incentive mechanism of social responsibility, incentives of social responsibility, model of corporate strategy, criteria for assessing effectiveness

Abstract

The article defines the economic content of the enterprise social responsibility incentive mechanism, the concept of its perfection. There are formulated the purpose and objectives of the proposed mechanisms, sounded principles of its formation. As tools of the enterprise social responsibility incentive mechanism, it is advised to use: methods of corporate social responsibility stimulating, a model of corporate strategy in the context of implementing the practice of social responsibility in the activities of enterprises, the criteria assessing the efficiency of social responsibility stimulation financial mechanism. There is substantiated the scope of the stimulation methods depending on the level of the enterprise social responsibility. The proposed system of criteria for evaluating the effectiveness of the enterprise social responsibility incentive mechanism is based on the use of such indicators as: the elasticity of demand with respect to social spending; income elasticity with respect to social spending; index of the social activities expenses dynamics.

Developed recommendations to improve the enterprise social responsibility incentive mechanism include: the establishment of the legislative requirements of enterprises in the social and environmental spheres; authority formation in the executive branch to implement the incentive mechanism of corporate social responsibility; establishing a minimum level of social responsibility of business; encouraging companies to disclose data; development of corporate conduct codes; the use of indicators of social responsibility evaluating the enterprises activity.

Author Biography

Natalia Ohorodnikova, Pryazovskyi State Technical University

Graduate student

References

Кужелєв М.О. Концептуальні основи розвитку корпоративних відносин : [монографія] / М. О. Кужелєв. - Донецьк : ТОВ "Східний видавничий дім", 2012. - 260 с.

Олійник О. О. Розвиток корпоративної соціальної відповідальності в регулюванні ризиків у соціально-трудових відносинах на вітчизняних підприємствах / О. О. Олійник // Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. - 2012. - Вип. 4 (60). - С. 153-160. - (Серія "Економіка").

Дмитриченко Л. І. Корпоративні відносини: методологія дослідження та механізми функціонування : [монографія] / Л. І. Дмитриченко, А. М. Хімченко, М. О. Кужелєв, М. П. Калиниченко. - Донецьк : ТОВ "Східний видавничий дім", 2012. - 160 с.

Модели и методы материального стимулирования (теория и практика) / [Васильева О. Н., Засканов В. В., Иванов Д. Ю., Новиков Д. А.]. - М. : ЛЕНАНД, 2007. - 288 с.

Захарченко В. І. Інноваційний менеджмент: теорія і практика в умовах трансформації економіки / В. І. Захарченко, Н. М. Корсікова, М. М. Меркулов. - К. : Центр навч. літ-ри, 2012. - 448 с.

Рульев В. А. Менеджмент / В. А. Рульев, С. О. Гуткевич. - К. : Центр навч. літ-ри, 2011. - 312 с.

Баранов В. В. Застосування нематеріальних методів стимулювання праці в умовах промислового підприємства / В. В. Баранов // Економіка і регіон. - 2012. - № 1 (32). - С. 118-122.

ISO 26000:2010 "Посібник із соціальної відповідальності" [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.iso.org/iso/ru/home/standards/iso26000.htm.

Amaeshi Kenneth M. Financial Exclusion, Financial Institutions and Corporate Social Responsibility: A developing country perspective / Kenneth M. Amaeshi. - University of Edinburgh Business School; Cranfield University - School of Management, 2006.

Melе Domеnec. Corporate Social Responsibility in Spain: an Overview / Melе Domеnec // IESE Business School Working Paper No. 543. - 2004.

Werther Jr. William B. Strategic corporate social responsibility as global brand insurance / William B. Werther Jr., David Chandler // Business Horizons. - 2005. - 48. - Рp. 317-324.

Юзик Л. О. Підходи до оцінки впливу КСВ на показники діяльності підприємства / Л. О. Юзик // Вісник Донецького національного університету економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського. - 2010. - № 3. - С. 158-165. - (Серія "Економічні науки").

REFERENCES

Kuzheliev M. O. (2012), Conceptual Foundations of Corporate Relations, monograph, Donetsk, 260 p. (ukr).

Oliinyk O. O. (2012), Bulletin of the National University of Water Management and Nature Resources Use, Series "Economy", Vol. 4 (60), pp. 153-160 (ukr).

Dmytrychenko L. I., Khimchenko A. M., Kuzheliev M. O., Kalynychenko M. P. (2012), Corporate relations: research methodology and mechanisms of functioning, monograph, Donetsk, 160 p. (ukr).

Vasilyeva O. N., Zaskanov V. V., Ivanov D. Yu., Novikov D. A. (2007), Models and methods of material incentives (theory and practice), Moscow, 288 p. (rus).

Zakharchenko V. I., Korsikova N. M., Merkulov M. M. (2012), Innovation Management: Theory and Practice in the economic transformation, Kyiv, 448 p. (ukr).

Rulev V. A., Gutkevich S. O. (2011), Management, Kiev, 312 p. (rus).

Baranov V. V. (2012), Ekonomika i rehion [Economy and region], № 1 (32), pp. 118-122 (ukr).

ISO 26000: 2010 "Guidance on social responsibility", available at: http://www.iso.org/iso/ru/home/standards/iso26000.htm (ukr).

Amaeshi Kenneth M. (2006), Financial Exclusion, Financial Institutions and Corporate Social Responsibility: A developing country perspective, University of Edinburgh Business School; Cranfield University - School of Management (engl).

Melе Domеnec (2004), Corporate Social Responsibility in Spain: an Overview, IESE Business School Working Paper No. 543. (engl).

Werther Jr. William B. & Chandler David (2005), Strategic corporate social responsibility as global brand insurance, Business Horizons, 48, pp. 317-324 (engl).

Yuzyk L. O. (2010), Bulletin of Donetsk National University of Economics and Trade named after Mykhailo Tugan-Baranovsky, Series "Economy", № 3, pp. 158-165 (ukr).

Published

2014-11-20

How to Cite

Ohorodnikova, N. (2014). Conceptual approaches to the formation the mechanism of enterprises social responsibility stimulation. Skhid, (1(127). https://doi.org/10.21847/1728-9343.2014.1(127).30534

Issue

Section

Economy