The position and functions of religious organizations in modern society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21847/1728-9343.2013.6(126).20754

Keywords:

secularization, desecularization, religious scientism, the virtual space, Internet, identity, church

Abstract

Modern transformation of religious institutions and religion in general, affect the livelihoods of the western society. Today there are so many religious movements that offer a solution to secularized man's material and spiritual problems. Some came from the East, the other formed under the influence of modern culture and media. There are two main areas: first representatives insist on religious adaptation to social norms, the latter require preservation of authentic religious forms and principles. Some researchers emphasize the possibility of combining scientific and religious worldviews - this compromise position will allow to reconcile the two camps, whose representatives are in a state of confrontation. Virtualization social life leads to changes within the religious organizations and the emergence of new trends, which focus on the development of communication technologies and the creation of new philosophical approaches. Traditional religious systems use virtual space as a tool for data transfer, but refuse to implement religious practices in the virtual space. The third kind of organizations - conformists, appealing to tradition, but using modern science. Technological process leads to a change in the nature of the human person, which adapts to the new conditions and accepts new cultural, religious, and ideological positions. This leads to both personal and social changes, which are the subject of this article.

References

Turkle Sh. Cyberspace and Identity / Sh. Turkle // Contemporary Sociology. - 1999. - Vol. 28. - No. 6. - Pp. 643-648.

Балагушкин Е. Г. Новые религии как социокультурный и идеологический феномен / Е. Г. Балагушкин // Общественные науки и современность. - 1996. - № 5. - С. 90-100.

Бачинин В. Институты религиозно-гражданской жизни: взгляд социолога / В. Бачинин // Религия и право. - 2004. - № 2. - C. 4-6.

Бергер П. Религия и проблема убедительности / Питер Бергер // Неприкосновенный запас. - 2003. - № 6 (32).

Бергер П. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания / П. Бергер, Т. Лукман. - М. : Медиум, 1995. - 323 с.

Бонхеффер Д. Сопротивление и покорность / Д. Бонхеффер // Вопросы философии. - 1989. - № 11. - 162 с.

Ваторопин А. С. Религиозный модернизм и постмодернизм / А. С. Ваторопин // Социология религии. - 2001. - № 11. - C. 84-92.

Вебер М. Теория ступеней и направлений религиозного неприятия мира / М. Вебер // Избранные произведения. - М. : Прогресс, 1990. - 797 c.

Гейзенберг В. Физика и философия. Часть и целое / В. Гейзенберг. - М. : Наука, 1989. - 396 с.

Гивишвили Г. В. Есть ли у современного естествознания альтернатива Богу? / Г. В. Гивишвили // Вопросы философии. - 1995. - № 2. - 147 с.

Кастельс M. Информационная эпоха: экономика, общество и культура / М. Кастельс - М., 2000. - 370 с.

Кепель Ж. Джихад: экспансия и закат исламизма / Ж. Кепель. - М.: Ладомир, 2004. - 480 с.

Козловски П. Культура постмодерна: Общественно-культурные последствия технического развития / П. Козловски. - М. : Республика, 1997. - 240 с.

Кокс X. Мирской град: секуляризация и урбанизация в теологическом аспекте / Х. Кокс. - М. : Восточная литература, 1995. - 352 с.

Конт О. Курс положительной философии / О. Конт. - СПб., 1999. - 302 с.

Куртц П. Искушение потусторонним / П. Куртц. - М. : Академический Проект, 1999. - 62 с.

Маркова Л. А. Теология в эпоху постмодерна / Л. А.Маркова // Вопросы философии. - 1999. - № 2. - 127 с.

Парсонс Т. Система современных обществ / Т. Парсонс. - М. : Аспект Пресс, 1998. - 270 с.

Степин B. C. Философская антропология и философия науки / В. С. Степин. - М. : Высшая школа, 1992. - 190 с.

Тиллих П. Христианство и встреча мировых религий / П. Тиллих - М. : Юрист, 1995. - 480 с.

Франкл В. Человек в поисках смысла / В. Франкл. - М. : Прогресс, 1990. - 368 с.

Фукуяма Ф. Конец истории? / Ф. Фукуяма // Вопросы философии. - 1990. - № 3. - C. 134-148.

Хабермас Ю. Диалектика секуляризации / Ю. Хабермас, Й. Ратцингер (Бенедикт XVI) // О разуме и религии. - М., 2006. - 112 c.

Хантингтон С. Столкновение цивилизаций? / С. Хантингтон // Полис. - 1994. - № 1. - C. 33-48.

REFERENCES

Turkle S. (1999), Cyberspace and Identity, Contemporary Sociology, Vol.28, No.6, pp. 643-648 (engl).

Balagushkin E. G. (1996), New religions as a socio-cultural and ideological phenomenon, Social sciences and modernity, Vol. 5, pp. 90-100 (rus).

Bachinin V. (2004), Religious institutions of civil life: sociologist look, Religion and law, Vol. 2, pp. 4-6 (rus).

Berger P. (2003), Religion and the problem of credibility, Iron rations, Vol. 6 (32), pp. 127-154 (rus).

Berger P., Luckmann T. (1995), Social construction of reality. Treatise on the sociology of knowledge, Medium, Moscow, 323 p. (rus).

Bonhoeffer D. (1989), Resistance and obedience, Questions of philosophy, Vol. 11, 162 p. (rus).

Vatoropin S. (2001), Religious modernism and postmodernism, Sociology of Religion, Vol. 11, pp. 84-92 (rus).

Veber M. (1990), The theory of stages and areas of religious rejection of the world, Selected Works, Progress, Moscow, 797 p. (rus).

Heisenberg V. (1989), Physics and Philosophy. Part and the whole, Science, Moscow, 396 p. (rus).

Givishvili G. (1995), Does modern natural science have an alternative to God?, Philosophy questions, Vol. 2, 147 p. (rus).

Castells M. (2000), The Information Age: Economy - Society - Culture, Moscow, 370 p. (rus).

Kepel G. (2004), Jihad: The expansion and decline of Islamism, Ladomir, Moscow, 480 p. (rus).

Kozlovski P. (1997), Postmodern culture: social and cultural impact of technical development, Republic, Moscow, 240 p. (rus).

Cox H. (1995), Worldly hail: secularization and urbanization in theological aspect, East literature, Moscow, 352 p. (rus).

Comte A. (1999), Treatise of positive philosophy, Saint-Petersburg, 302 p. (rus).

Kurtz P. (1999), Otherworldly temptation, Academic Project, Moscow, 62 p. (rus).

Markova L. (1999), Theology in the postmodern era, Philosophy questions, Vol. 2, 127 p. (rus).

Parsons T. (1998), The system of modern societies, Aspect Press, Moscow, 270 p. (rus).

Stiopin V. (1992), Philosophical anthropology and philosophy of science, Hish school, Moscow, 190 p. (rus).

Tillikh P. (1995), Christianity and the Encounter of World Religions, Lawyer, Moscow, 480 p. (rus).

Frankl V. (1990), Man’s search for meaning, Progress, Moscow, 368 p. (rus).

Fukuyama F. (1990), End of history?, Questions of philosophy, Vol. 3, pp. 134-148 (rus).

Habermas J., Ratzinger J. (2006), Dialectics of secularization. About the mind and religion, Moscow, 112 p. (rus).

Huntington S. (1994), Сlash of civilizations?, Polis, Vol. 1, pp. 33-48 (rus).

Published

2014-01-30

How to Cite

Syroieshkin, D. (2014). The position and functions of religious organizations in modern society. Skhid, (6(126), 277–282. https://doi.org/10.21847/1728-9343.2013.6(126).20754

Issue

Section

Philosophy