DOI: https://doi.org/10.21847/1728-9343.2019.1(159).157939

Special spheres of the UGCC charitable activity in the light of confessional media: religious analysis

Svitlana Fylypchuk

Abstract


The specific directions and forms of social activity of the UGCC during the period of independence in the aspect of philanthropy are considered. Detailed analysis of the spiritual care of people with various physical and mental inferiority, serious illnesses and homeless in the light of church media is made. It has been found out that the deaconion, or the social ministry of the Church, is called to spiritual care for the following layers of the population by the means of social service of the marginalized society, such as abandoned with either physical and mental disability, or loneliness, or being in a particular life situation, etc. It is emphasized on the religious motivation of the volunteer activity of priests and believers in such pastoral care. It was emphasized that active development of civil society and personal religiosity contributed to the formation of an entire network of various forms of social and charitable activities.

Keywords


charitable activity; media; extracurricular activities; UGCC

Full Text:

PDF

References


Chen, Daniel L. and Lind, Jo Thori (2017). The Political Economy of Beliefs: Why Fiscal and Social Conservatives/Liberals Come Hand-in-hand. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2928766 (In English).

Scheve, Kenneth and Stasavage, David (2006). Religion and Preferences for Social Insurance. Quarterly Journal of Political Science: Vol. 1: No. 3: 255-286. DOI: http://dx.doi.org/10.1561/100.00005052 (In English).

Boyko, Y. (2018). Charity: Speak or not talk about her? Patriarchate. №4: 9-11. (In Ukranian).

Kordony yavni ta uyavni (2016). Prosto neba. №29. 38 s. (In Ukranian).

Kulish, N. (2016). Mizhkonfesiyni vyyavy sotsialnoyi diyalnosti relihiynykh splnot v Ukrayini. Relihiya ta Sotsium (Chernivtsi), №1-2 (21-22): 64-69 (In Ukranian).

Nahirnyak, A. (ed.) (2017). Lyubovyu sluzhit odyn odnomu. Lohos, Lviv: 276 p. (In Ukranian).

Maksymenko, I. (2013). Symvol voskresinnya. Katolytskyy visnyk. №21: 19 (In Ukranian).

Novikov, V. V. (2008). Vektory vzayemodiyi Tserkvy, derzhavy ta hromadyanskoho suspilstva v Ukrayini v roky nezalezhnosti. Naukovi zapysky. Seriya «Istorychne relihiyeznavstvo». Ostroh: Vyd-vo NU «Ostrozka akademiya», Issue 1: 66-72 (In Ukranian).

Penitentsiarne dushpastyrstvo UHKTS bulo predstavleno na Mizhnarodniy konferentsiyi «Sotsialni aspekty kapelanstva: svit i Ukrayina». Retrieved from http://catholicnews.org.ua/penitenciarne-dushpastirstvo-ugkc-bulo-predstavleno-na-mizhnarodniy-konferenciyi-socialni-aspekti (In Ukranian).

Sociological research ‘Relihiya i Tserkva v ukrayinskomu suspilstvi’ (2017). Tserkva, suspilstvo, derzhava u protystoyanni vyklykam i zahrozam siohodennya (informatsiyni materialy). Tsentr Razumkova, 2017. 48 p. (In Ukranian).

Sanchyshyn, V. (2014). Suprovid osoblyvoyi simyi. Kana. №4: 40-41 (In Ukranian).

Slubska, A. Ya. (2012). Vektory vzayemodiyi Tserkvy, derzhavy ta hromadyanskoho suspilstva v Ukrayini v roky nezalezhnosti. Naukovi zapysky. Seriya «Istorychne relihiyeznavstvo». Ostroh: Vyd-vo NU ‘Ostrozka akademiya’, Issue 7: 215-227. (In Ukranian).

Spilnota vzayemodopomohy «Emaus-Oselya»: misiya, tsinnosti, istoriya. Retrieved from http://emaus-oselya.org/ua/?page_id=4 (In Ukranian).

Tkachenko, R. (2018). Mova zhestiv - moya biolohichna mova. Retrieved from http://news.ugcc.ua/articles/mova_zhest%D1%96v__moya_mat%D1%96rna_b%D1%96olog%D1%96chna_mova__diyakon_oleg_pl%D1%96shilo_83528.html (In Ukranian).

Vanier, Jean (2014). Kharakterni rysy spilnoty: vybrani frahmenty z knyhy Zhana Vanye «Spilnota - mistse radosti i proshchennya» (Trans. from French). Emaus: 4 (In Ukranian).

Zheplynskyy, T. (ed.) (2005). Blazhenni vbohi dukhom: Dar i poklykannya osib rozumovo nepovnospravnykh. Tsentr «Emaus» Svichado, Lviv, 24 s. (In Ukranian).

Yurakh, N. (2014). Dim «Emaus» v Kolehiumi UKU - poklyk do stosunkiv. Emaus: 1-3. (In Ukranian).

Yurakh, N. (2014). Kafe yak sluzhinnya. Kanа. №8: 40-43. (In Ukranian).


GOST Style Citations


Сhen D. L., Lind J. T. The Political Economy of Beliefs: Why Fiscal and Social Con­servatives/Liberals Come Hand-in-Hand. Philadelphia, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2928766.

 

Scheve K., Stasavage D. Religion and Preferences for Social Insurance. Quarterly Journal of Political Science. 2006. № 3. р. 255-286.

 

Бойко Й. Благодійність: говорити чи не говорити про неї? Патріярхат. 2018. №4. С. 9-11.

 

Кордони явні й уявні. Просто неба. 2016. № 29. 38 с.

 

Куліш Н. Міжконфесійні вияви соціальної діяльності релігійних спільнот в Україні. Релігія та Соціум. Чернівці, 2016. №1-2(21-22). С. 64-69.

 

Любов’ю служіть один одному. Посібник для організації соціального служіння у парафіях / ред. та упоряд. А. Нагірняк. Львів: Логос, 2017. 276 с.

 

Максименко І. Символ воскресіння. Католицький вісник. 2013. № 21. С. 19.

 

Новіков В. В. Вектори взаємодії Церкви, держави та громадянського суспільства в Україні в роки незалежності. Наукові записки. Серія «Історичне релігієзнавство». Острог: Вид-во НУ «Острозька академія», 2008. Вип. 1. С. 66-72.

 

Пенітенціарне душпастирство УГКЦ було представлено на Міжнародній конференції «Соціальні аспекти капеланства: світ і Україна». Католицький оглядач. URL: http://catholicnews.org.ua/penitenciarne-dushpastirstvo-ugkc-bulo-predstavleno-na-mizhnarodniy-konferenciyi-socialni-aspekti (дата звернення 14.11.2018).

 

Релігія і Церква в українському суспільстві: соціологічне дослідження. Церква, суспільство, держава у протистоянні викликам і загрозам сьогодення (інформаційні матеріали). К.: Центр Разумкова, 2017. 48 с.

 

Санчишин В. Супровід особливої сім’ї. Кана. 2014. № 4. С. 40-41.

 

Слубська А. Я. Вектори взаємодії Церкви, держави та громадянського суспільства в Україні в роки незалежності. Наукові записки. Серія «Історичне релігієзнавство». Острог: Вид-во НУ «Острозька академія», 2012. Вип. 7. С. 215-227.

 

Спільнота взаємодопомоги «Емаус-Оселя»: місія, цінності, історія. URL: http://emaus-oselya.org/ua/?page_id=4 (дата звернення 10.12.2018).

 

Ткаченко Р. Мова жестів - моя біологічна мова. URL: http://news.ugcc.ua/articles/mova_zhest%D1%96v__moya_mat%D1%96rna_b%D1%96olog%D1%96chna_mova__diyakon_oleg_pl%D1%96shilo_83528.html (дата звернення 10.01.2019).

 

Характерні риси спільноти: вибрані фрагменти з книги Жана Ваньє «Спільнота - місце радості і прощення». Емаус. 2014. С. 4.

 

Блаженні вбогі духом : Дар і покликання осіб розумово неповносправних / уклав Т. Жеплинський. Центр «Емаус». Львів: Свічадо, 2005. 24 с.

 

Юрах Н. Дім «Емаус» в Колегіумі УКУ - поклик до стосунків. Емаус. 2014. С. 1-3.

 

Юрах Н. Кафе як служіння. Кана. 2014. № 8. С. 40-43.







Copyright (c) 2019 Svitlana Fylypchuk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

ISSN 1728-9343 (Print)

ISSN 2411-3093 (Online)