Trends in Ukrainian retail in aspects of innovative technologies
DOI:
https://doi.org/10.21847/1728-9343.2013.2(122).13453Keywords:
Ukrainian retail, innovation, retail market, retailer, retail formatsAbstract
The article presents an overview of the retail market of Ukraine at the stage of its growth after the recession of 2008-2009, as a result of action by the global crisis. The structure of the common formats of retail trade market is defined and its main players are also indicated. Speaking about the main participants of the retail market in Ukraine, it should be noted that in the last two years of the main team as a whole has not undergone any changes. The lion's share of the market continues to keep native retail operators conducting an active policy by opening more retail outlets, the development of new formats, the expansion of its presence in the country. What's more - now on the market there is a clear trend of erasing the boundaries of local retail chains. The prospects and directions of further development of the Ukrainian retail market are analyzed, the role and importance of innovation for the development of world trade is evaluated, innovation priorities trading enterprises of Ukraine and trend growth are defined. Influential trends and technologies are attracting new customers and ensure the stability of sales, of which detail the Mobile commerce, as the most promising direction of development of retail networks.
References
Мельник І. М. Стан та тенденції змін у роздрібній торгівлірегіонів / І. М. Мельник // Науковий вісник НЛТУ України. - 2008. - Вип. 18.10. - С. 238-245.
Радаев В. В. Захват российских территорий: новая конкурентная ситуация в розничной торговле / B. B. Радаев - М. : Изд. дом ГУ ВШЭ, 2007. - 220 с.
Берман Барри. Розничная торговля: стратегический подход / Барри Берман, Джоэл Р. Эванс. - М. : Изд. дом "Вильямс", 2003. - 1184 с.
Keнт Т. Розничная торговля / Т. Keнт, О. Омар ; [пер. с англ.]. - М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2007. - 719 с.
Хіммігхоффен К. На іншій хвилі [Електронний ресурс] / Крістіан Хіммігхоффен // Roland Berger Strategy Consultants. - Режим доступу : http: //www.rolandberger.ru/.
Retail Formal Prospects Development in Ukraine in the International Context [Електронний ресурс] / Roland Berger Strategy Consultants. - Режим доступу : http://www. roland berger.ru/.
Товарна структура роздрібного товарообороту під¬приємств в Україні [Електронний ресурс] / Державний комітет статистики України. - Режим доступу : http://ukrstat. gov.ua.
Структура оптового товарообороту підприємств оптової торгівлі України [Електронний ресурс] / Державний комітет статистики України. - Режим доступу : http:/ ukrstaL gov.ua.
Обзоры рынков [Електронний ресурс] / Лаборатория ритейла. - Режим доступу : http://allreatail .com .ua/analytics/overiews.
Ринок роздрібної торгівлі в Україні [Проект дослідження підприємницької діяльності] / Міжнародна фінансова корпорація. - К. : Міжнародна фінансова корпорація, 2003. - 137 с.
Україна не потрапила в список привабливих для рітейлу ринків уперше за останні сім років [Електронний ресурс] // Економіка-2010. - 24.06. - Режим доступу : www.newsru.ua/finance/24jun 201 0/riteyl.html.
Онищенко О. С. Економічна сутність інноваційної діяльності торговельних підприємств / О. С. Онищенко // Науковий вісник НЛТУ України. - Львів : НЛТУ, 2007. - Вип. 17.5. - С. 167-171.
Бакунов О. О. Систематизація класифікацій видів інновацій торговельних підприємств / О. О. Бакунов, М. С. Рошка // Торгівля і ринок України: збірник наукових праць. - Донецьк : ДНУ економіки і торгівлі імені Михайла Тугана-Барановського, 2008. - Вип. 25. - С. 86-92.
Терещенко К. А. Основы розничной торговли: международный опыт в практических решения / К. А. Терещенко. - М. : ООО "Изд-во Жигульского", ООО "Русское профессиональное издательство", 2007. - 288 с.
Melnyk I. M. (2008), Status and trends in retail Regions, Miller Research Journal NLTU Ukraine, 18.10, pp. 238-245.
Radaev V. V. (2007), Capture of Russian territories: New competing situation in the retailing, GU VSHЕ Publishing House, Moscow, pp. 220.
Barry Berman (2003), Retail trade: strategic approach, Publishing House "Williams", Moscow, pp. 1184.
Kent Tones (2007), Retail trade, Textbook for students of high schools, Unity-DANA, Moscow, pp. 719.
Himmihhoffen K., The second wave, Roland Berger Strategy Consultants, available at: http://www.rolandberger.ru.
Retail Formal Prospects Development in Ukraine in the International Context, Roland Berger Strategy Consultants, available at: http://www. rolandberger.ru.
Structure of retail trade businesses in Ukraine, Borderland State Statistics Committee, available at: http://ukrstat. gov.ua.
The structure of the wholesale trade wholesale trade enterprises of Ukraine, State Statistics Committee of Ukraine, available at: http:/ukrstat. gov.ua.
Market overlook, Laboratory retailing, available at: http://allreatail. Com .ua / analytics / overiews.
Retail market in Ukraine, Project study business (2003), International Finance Corporation, Kyiv, 137 p.
Ukraine has not got the list of attractive retail market for the first time in seven years, Economics 2010, 24.06, available at: www.newsru.ua/finance/24jun 201 0/riteyl.html.
Onishchenko A. (2007), The economic essence of innovation trade enterprises, Scientific Bulletin NLTU Ukraine: collection of scientific works, Lviv, pp. 167-171.
Bakunov O. O. (2008), Systematics classifications of innovations trading enterprise, Trade and Market in Ukraine: collection of scientific papers, Dnipropetrovsk National University of Economics and Trade named after Mykhailo Tugan-Baranovsky, Donetsk, pp. 86-92.
Tereshchenko K. A. (2007), Fundamentals of retailing: International Experience in virtually solutions, Publishing house Zhyhulskoho, Russian professional publishing house, Moscow, pp. 288.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Larysa Ivanenko, Anton Kaliuzhnyi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
1. Authors bear responsibility for the accuracy of facts, quotations, numbers and names used.
2. Manuscripts are not sent back.
3. The publisher does not always agree with the authors' opinion.
4. The authors reserve the right to authorship of the work and pass the first publication right of this work to the journal under the terms of a Creative Commons Attribution Non-Commercial License, which allows others to freely distribute the published research with the obligatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
5. The authors have the right to conclude separate supplement agreements that relate to non-exclusive work distribution in the form in which it has been published by the journal (for example, to upload the work to the online storage of the journal or publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is included.